2014-11-06 15:58 Tema, Outlook, Nyheter

Outlook 2014:2 och temarapport

Idag släpps Svensk Tillväxtbarometers andra Outlook från 2014. Den innehåller en sammanfattning av marknadsläget och en uppdaterad konjunkturprognos. Den innehåller också en sammanfattning av temastudien När världsmedborgaren blir medelklass (mer om det nedan).

Outlook 2014:2 finns att ladda ner här: Sv_TB_Outlook 2014_2

I temastudien behandlar Mats Kinnwall hur utvecklingen av konsumtionsmönster kan se ut i takt med tillväxtekonomiernas ökade inkomster.

I studien analyseras scenarier för hur konsumtionsmönstren i Kina och Indien utvecklas till år 2030. Under den här perioden kommer den genomsnittliga kinesiska konsumenten avancera i inkomstskalan från en nivå motsvarande USA 1951 till den som rådde i Västvärlden i slutet av 1980-talet. Även Indien står inför ett betydande inkomstlyft, men når inte alls samma inkomstnivåer. Idag motsvarar den genomsnittlige indierns inkomst den i USA 1933 och avancerar i perioden till USAs nivå 1951, eller Kinas idag. Slutsatserna i korthet:

  • En större andel av människors inkomster kommer att gå till det egna välbefinnandet, särskilt i form av hälso- och sjukvård men också till exempel upplevelser och restaurangbesök.
  • I takt med att välståndet ökar växer också förmögenheterna, vilket ökar konsumtionen av finansiella tjänster och försäkringar.
  • En sjunkande andel av konsumtionen går till livsmedel, kläder och skor. Däremot finns det inom segmenten också en rörelse från ”bas” till ”lyx”. Oxfilé istället för falukorv och sidenklänningar istället för sandaler blir framtidens melodi.
  • Eftersom efterfrågan ökar samtidigt som resurserna tryter är det sannolikt att en långtgående ”tjänstifiering” av framför allt kapitalvaror kommer att ske. De företag som snabbt utvecklar sådana affärsmodeller har stora möjligheter på framtidens marknad.

Rapporten finns att ladda ner i sin helhet här: När världsmedborgaren bli medelklass